Selected Group Exhibition
at HEAD HIGH Second Floor Chiang Mai, Thailand
11 June - 23 July 2022

 

Curated by

Reinhard Kressner

A group show - Haritorn Akarapat, Bangkok Wet Dream, Vichit Chaiwong, Orit Drori, Olivier Fauchereau, Krynkana Kongpetch, Oat Montien, Sophirat Muangkum, Pare Patcharapa Inchang, Pisut Srisuwan, Manit Sriwanichpoom, Paddy Thunvong, Myrtille Tibayrenc, Doe Youngyu

"Touch Me", a group show, featuring a wide array of, Thai and non-Thai artists, will open on 11 June 2022 at Chiang Mai’s Head High Second Floor (a non-profit Art Space).

"Touch Me", has a multi-layered meaning in English - it can be translated both literally and figuratively. The literal meaning is “to make physical contact”, while when taken figuratively, it can mean so much more. Figuratively, “Touch Me” is the act of invoking sympathy or feeling, bringing out real emotions. These feelings can be enriching, sad, or even happy. Within these range of meanings, "Touch Me" perfectly describes this upcoming art exhibition, one that explores these feelings through nudity and eroticism in art.

Nudity reveals, but also conceals and blurs, as it attracts and repels. The nude is the oldest genre of art and also the most enigmatic. To this day, the nude builds shaky bridges across the deep divide between high art and pornography. Such works know how to be both at the same time: an erotic source of inspiration and work of art. It is precisely this tightrope walk that the exhibition "Touch Me" aims to demonstrate. Various aspects of the genre will be presented, including nudity in the context of ideals, self-determination, or homosexuality. More than 14 artistic positions will be shown in the exhibition. In addition to painting, drawing and photography, video and installation will also be presented. Some works come from the Head High Second Floor collection as well.

I USED TO HAVE SEVENTY DIFFERENCE FORMS

 

The work deals with my Ashtanga yoga practice in the period 2016 - 2019. Each time I finished my practice, I took a self-portrait at the same time and place. Ashtanga yoga is a sequence of yoga postures, it is mainly about posture and breath control.

The movements are performed in a specific order, controlling and emphasising the flow of breath between the movements. The role of the yoga teacher is to guide each student individually, matching and adapting breathing and movement. The students do the exercises at their own pace and from memory. To this day, I always do the same exercises in almost identical poses and cannot easily change. Sometimes I feel like I’m in a ceremony.

There are 70 photos, each photo comes in a narrow frame, symbolic of 70 years of monarchy. Some photos are painted with gold and pink paint, meant to reflect the atmosphere and mood of the years 1946 to 2019.

I take a step back and review the years to get a glimpse of the bigger picture. The only slightly different shapes will, I hope, also have an effect on the viewer, whichever it is, that cannot be questioned.

ชิ้นงานพูดถึงการบันทึกช่วงเวลาที่ฝึกโยคะในรูปแบบอัชชางกาด้วยการถ่ายภาพของศิลปิน หลังจากฝึกในสถานที่เดิม เวลาเดิมในช่วงปี 2016 - 2019 อัชชางกาโยคะคือชื่อของการเรียกท่วงท่าในการฝึก ที่ถูกกำหนดมาอย่างตายตัว ไม่สามารถเปลี่ยนแปลงได้ ทั้งการเคลื่อนไหว และการหายใจ ฝึกจากการจดจำ และทำซ้ำๆ จนจำขึ้นใจราวกับพิธีกรรมบางอย่าง

ทั้งหมดนี้คือภาพ 70 ภาพ บอกเล่าเรื่องราวของ สถาบันกษัตริย์ที่ครองราช 70 ปี บางภาพถูกเพนท์ด้วยสีทอง และสีชมพูสะท้อนถึง ห้วงอารมณ์ที่เกี่ยวเนื่องกับสถาบันฯ เช่นเดียวกับที่ศิลปินได้บันทึกช่วงเวลาของการฝึกโยคะ ที่ถูกทำซ้ำๆ โดยปราศจากการตั้งคำถาม

การถอยหลังไปวิเคราะห์ในแต่ละปี เพื่อให้ความสำคัญกับภาพกว้างโดยหวังที่จะเกิดการเปลี่ยนแปลงสิ่งที่ปรากฏ ให้ผู้ที่มาชมเกิดความคิดบางอย่าง ซึ่งต่างไปจากภาพที่เห็น ไม่ว่าสิ่งนั้นจะเป็นอะไรก็ตาม ก็ไม่สามารถตั้งคำถามกับมันได้เช่นกัน