top of page
Solo Exhibition
At 2nd Fl. The Goodcery TH, Chang Moi, Chiang Mai
23 Dec. - 23 Jan. 2024

Reflecting on her views about life, Pare Patcharapa paints. Her personal experiences and contemplations about lives have inspired her to create art that, at a glance, appears to be ordinary figurative portraits and expressive landscape paintings. Nevertheless, they are complex and entangled with multiple layers, ranging from her personal emotions to socio-political critique.

Pare consistently adds layers of paint to what was once a blank canvas, shaping an embossed figure that goes beyond a mere image. The act of painting, for her, is a cumulative process—a continuous addition of layers that mirror the evolving nature of emotions and her views about life, and, of course, social and un-ignorable institutional issues. It is stimulating to navigate the space and engage with Pare in conversations about the meaning of her works. You get to peek into her mind as she opens her studio for this solo exhibition, creating a cozy environment for discussing works, lives, and politics. Or perhaps, you can simply have a beer or two with her.

The notion that a painting reflects the essence of its process holds true in Pare’s works, where each stroke contributes to an unfolding self-reflection of thoughts and emotions. The painting we observe finished and on display today might be transformed into a new piece in the near future, regenerating from a completed one. Pare often paints over her works, transforming them into an ever-evolving work.

The exhibition, Regeneration, consists of a series of portraits, figurative paintings, landscapes, a drawing, and a mirror, capturing a spectrum of emotions from cynical hopefulness to anxiety under the ill-structured nature of Thai society. ‘Regeneration’ offers a snapshot of Pare’s extensive and ongoing artistic process. What is meant to be seen today carries its intended meanings; however, it may regenerate and reform—like a living organism—into something else in the future beyond our current perception. Perhaps it is appropriate to say ‘because it's only just begun.’

- Somnadol

แพร พัชราภา วาดภาพเพื่อสะท้อนมุมมองของชีวิต ประสบการณ์ส่วนตัวของเธอและการครุ่นคิดถึงชีวิตหลากหลายมิติในระหว่างการเติบโตเป็นแรงบันดาลใจให้เธอวาดมันออกมา ผลงานของแพรเมื่อมองอย่างผิวเผินอาจดูคล้ายงานจิตรกรรมภาพเหมือนหรือภาพวิวทิวทัศน์ทั่วๆ ไป แต่ที่จริงแล้วกลับเต็มไปด้วยความซับซ้อนและโยงใยกับอารมณ์ส่วนตัวที่สะท้อนภาพปัญหาสังคมการเมืองในหลายระดับ

จากผืนผ้าใบว่างเปล่า แพรค่อยๆ วาดทับลงไปจนเกิดผลงานที่มีพื้นผิวแตกต่างไปจากภาพวาดปกติ สำหรับเธอ การวาดภาพคือกระบวนการสะสมของฝีแปรงทีละชั้นไปเรื่อยๆ อย่างต่อเนื่อง กระบวนการนี้สะท้อนวิวัฒนาการทางอารมณ์และมุมมองเกี่ยวกับชีวิตของเธอรวมถึงปัญหาที่ละเลยไม่ได้ของสังคม อยากเชิญชวนให้เดินเข้าไปในห้องแสดงงานเดี่ยวครั้งนี้ซึ่งก็คือสตูดิโอของแพรเอง สร้างบรรยากาศสบายๆ พูดคุยเรื่องงานศิลปะ ชีวิต และการเมือง หรือบางทีอาจจะจิบเบียร์กับเธอนิดหน่อยก็ได้

ความคิดที่ว่าเนื้อแท้ของงานจิตรกรรมสะท้อนกระบวนการของตัวมันเองนั้นปรากฏชัดอยู่ในงานของแพร แต่ละฝีแปรงสะท้อนความคิดและอารมณ์ของเธอก็จริง แต่ผลงานที่เราเห็นว่าเสร็จสมบูรณ์ในวันนี้อาจถูกเขียนทับกลายเป็นผลงานชิ้นใหม่ในอนาคตอันใกล้ เป็นความหมายใหม่ที่เกิดขึ้นได้ไม่รู้จบ

นิทรรศการ ‘Regeneration’ นี้รวบรวมและจัดแสดงผลงานอารมณ์ความรู้สึกของแพรภายใต้โครงสร้างที่ป่วยไข้ของสังคมไทย เป็นชั่วขณะของกระบวนการพัฒนาที่ไม่มีวันจบสิ้น สิ่งที่ให้ความหมายกับเราในวันนี้อาจจะเปลี่ยนรูปแปลงร่างใหม่คล้ายสิ่งมีชีวิต กลายเป็นสิ่งอื่นที่อยู่นอกเหนือการรับรู้ของเราในวันนี้ ซึ่งก็เหมาะดีที่จะบอกว่า “มันเพิ่งเริ่มต้นเท่านั้น”

- สมณดล

bottom of page